5. januar 2013

Hjemmelaga

Jeg er stor fan av å kunne lage ting selv. Det er morsomt, utfordrende og ikke minst, man føler seg nyttig i hverdagen :) 
Man vet også hva som er i noe jeg setter stor pris på, spesielt det jeg skal putte i munnen til lillegutt. Dog, han skal slippe å spise det jeg laget idag ;)

Idag har jeg laget, eller gjort i stand, vaniljeekstrakt. Etter inspirasjon fra andre blogger, 
som denne bloggen. Mauela har mange fine oppskrifter og jeg blir så inspirert av å lese bloggen hennes! Jeg var på cupcake kurs i Trondheim med henne, og det var helt fantastisk. 
Søt og sjarmerende dame :)

Tilbake til vaniljeekstrakten, tihi :)
Ønsker du å lage kan du gå inn her og sjekke ut oppskriften jeg har fulgt.
Jeg har brukt 350ml vodkaflasker og tatt oppi 4 store vaniljestenger. Egentlig skal man ha oppi 6-7 stk, men siden de jeg hadde var veldig store prøver jeg med 4 stk. 


Kort fortalt, du kutter vaniljestengerne på langs, men ikke i to, dytter de nedi flasken med vodka og skrur på korken. Dette skal oppbevares på et kjølig og mørkt sted i ca 8 uker. 
Snu på flasken noen ganger en gang i uken.


Den skal etterhvert bli mørkere og mørkere!


Spennende!! Jeg skal legge ut bilder etterhvert som ukene går nå. 
Det fine med å lage selv er at du kan legge oppi nye stenger ettersom du bruker og fylle på med ny sprit. Du vil da ha en evigvarende vaniljeekstrakt! 
Vaniljeekstrakt er rikere på smak enn f.eks vaniljeessens som du får på butikken og vil da gi en bedre vaniljesmak i bakst og liknende.

Ha en fin helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Utrolig takknemlig for at du tar deg tid til å besøke bloggen min og legge igjen en tanke :)