14. mars 2013

Wienersnurrer slår alt av gjærbakst

Jeg skrev her om dagen at jeg skulle dele oppskriften på verdens beste wienersnurrer...
...kom aldri så langt dagen etter, men nå har jeg tid til å sitte her litt :)
Jeg har ei venninne som er sånn alt mulig menneske, skal man strikke spør man henne når man står fast, når man skal bake gjærbakst spør man igjen :) 
Med andre ord, Hanne er den ultimate husmor :) (selvfølgelig godt ment!!) tihi!

Denne oppskriften tar litt tid i forhold til heving og slikt, men utrolig enkel å lage, og jeg har aldri bommet med denne oppskriften. Boller derimot skal jeg ikke skryte på meg ;)
Det blir også mange av en sats, jeg tror jeg får ca. 28-30 stk, perfekt til å fryse inn og varme opp når man får gjester. 

Wienersnurrer:
125 gr melis
75 gr smør
5 dl melk
Dette kokes opp og avkjøles til fingervarmt

Tilsett:
50 gr gjær (jeg bruker tørrgjær)
1 egg
ca 750 gr hvetemel

Heves i 30 min og kjevles ut til en stor leiv
Ha på smør og vaniljesauspulver (det som ikke skal kokes)
Lag snurrene som du ønsker, jeg bretter den ene langsiden over den andre og kutter opp ca 2 cm tykke strimler med pizzakutter.
Tvinn strimlene og lag den som en begynnelse på en knute der den ene enden kommer opp i midten.
Etterhev i 40-45 min.
Stekes på 250 gr i ca 8 min. Følg med, det kan gå fortere! 





Server med en god kopp te eller kaffe og melis på toppen :)
I morgen er det fredag og snart helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Utrolig takknemlig for at du tar deg tid til å besøke bloggen min og legge igjen en tanke :)